A home staging még kevésbé elterjedt hazánkban, bár egyre többen tudják, mit is jelent a kifejezés. Ennek ellenére sokszor kapok kérdéseket és megjegyzéseket is, amik egyértelműen elárulják, sok még a szürke folt a témában. A leggyakrabban előforduló tévhiteket szeretném most tisztába tenni.
1. “A home staging drága”
Nos, ez a kijelentés így önmagában nehezen értelmezhető. A drága egy relatív fogalom. Kinek mi a drága?
Létezik 0 Ft-os home staging is, erről egy külön blogbejegyzést is írtam.
A klasszikus értelemben vett home staging esetében az ingatlan értékének 2-5%-át költjük a felkészítésre. Természetesen, minél értékesebb a lakás, ez az összeg is annál nagyobb.
De! A home staging értéknövekedést eredményez, azaz a folyamat végén várhatóan nem csak a ráfordított pénz térül meg, hanem annak a többszörösét is visszakaphatjuk az értékesítés folyamán.
A home staging nem drága, hiszen nem egy olyan összegről van szó, amit kifizetünk valamire és sosem látjuk viszont! A home staging egy befektetés, ahol a ráfordított pénz és energia többszörösen megtérül.
2. a home staging egy optikai tuning, szemfényvesztés
Nos, mielőtt megcáfolnám a kijelentést, elmondom, hogy értem, elsőre miért tűnik annak. Azt is elképzelhetőnek tartom, hogy valaki tényleg csak dekorál és jól fotóz és ezt home stagingnek nevezi. De! Egy magára valamit adó home stager ennél sokkal többet nyújt. Erre utal a szlogenem: "A díszpárnákon túl". Mit is jelent ez?
Helyiségek funkciónak megfelelő elrendezése, bútorok optimalizálása (felesleges bútorok elvitele, esetleg újak beszerzése, átrendezés)
Kisebb szerelési munkák, javítások
Festés-tapétázás, parketta csiszolás
Színek, hangulatok kialakítása célcsoport szerint
Dekor, styling
Tehát a home staging folyamat végére egy valóban minőségi ingatlant kapunk, ami saját kategóriájában a legjobb lesz! Függetlenül attól, hogy egy 30 m2-es belvárosi garzonról, egy 60 m2-es panelről vagy egy 150 m2-es budai lakásról beszélünk. A klasszikus home staging folyamán az ingatlan 2-5%-át fordítjuk a felkészítésre. Ezt az összeget biztosan el lehet költeni csak dekorra is, de azért ne essünk túlzásokba A home staginggel valódi értéknövekedést érünk el! Azon kívül, hogy a vevő egy minőségi lakást kap, időt spórolunk neki, hiszen a lakás azonnal költözhető, neki már nem kell felújítani, festeni, kisebb-nagyobb dolgokat javítgatni. Voltaképp egy szolgáltatást nyújtunk: az időnket, energiánkat, befektetett pénzünket, tudásunkat fizeti meg a magasabb vételárral. Ez pedig azt is magában hordozza, hogy a felkészített lakásokat egy igényesebb vevői réteg fogja értékelni, akik alku nélkül is megveszik az ingatlant.
3. Ezek a lakások nem otthonosak, így senki nem él
Ez a kijelentés egyébként részben igaz: minimál bútorral, tökéletes rendben és harmóniában tényleg kevesen élnek! De a mi célunk nem az, hogy megmutassuk, mi hogy élünk a lakásban, mert avval mások nehezen azonosulnak. Mondok egy példát: 1 vagy 2 gyerekkel költöznénk tovább, mert kinőttük a 2 szobás lakást. Egy két szobás lakást valószínűleg nem gyerekes családok fognak megvásárolni (mi is kinőttük ugyebár!), hanem egy egyedülálló vagy egy pár (anno nekünk is ez volt az első közös lakásunk). Ők nem fognak tudni azonosulni a kisággyal, az etetőszékkel és a plüssállatokkal, sőt, a nappaliban kialakított hálósarokkal sem. A cél az, hogy a lakásban rejlő lehetőségeket megmutassuk, hogy minél többen tudják beleképzelni a saját életüket. Kivesszük belőle azt, ami rólunk szól, hogy teret adjunk a vevő fantáziájának. Semlegesítjük a teret, hogy minél nagyobb réteget elérjünk, a dekorációval, a színekkel pedig hangulatot keltünk. Megmutatjuk neki, hogy a kis teraszon tud majd kávézni vagy este naplementét nézve borozni. Lehet, hogy mi a szánkót és a sílécet tartottuk ott, sőt, lehet, hogy ő majd a kerékpárját fogja, de hadd képzelje el, milyen jó lesz neki a teraszon ücsörögni! A vevő sem így fogja használni a lakást! Ő is hozza majd a saját bútorait, használati tárgyait, nála is kupi lesz majd néha, mert így élünk. De a lakásunkat nem így adjuk el! Ne felejtsük el: a home staging ingatlanok felkészítése ELADÁSRA/KIADÁSRA!
4. A home staging a lakberendezés olcsóbb változata
Nagyon sokan vonnak párhuzamot (vagy egyenlőség jelet) a home staging és a lakberendezés között. Pedig a két műfaj alapjaiban különbözik egymástól.
A legfőbb különbség a cél, a motiváció: a lakberendezés során személyes igényeinket, egyedi elképzeléseinket valósítjuk meg, a saját otthon megteremtése a cél. Evvel szemben a home staging a leendő vevőnk számára készül. Semlegesítünk, személytelenítünk, a cél az ingatlan adottságainak kiemelése, benne rejlő lehetőségek megmutatása, minél szélesebb célközönség igényeinek kielégítésével. A bútorok funkcionális elhelyezésével megmutatjuk a teret, a dekorációval pedig hangulatot és életérzést teremtünk.
Ebből adódóan a lakberendezésben nincs időbeli vagy anyagi korlát, bármennyi pénzt elkölthetünk és akár évekig is csinosíthatjuk a lakásunkat. A HS-ben azonban szigorú költségvetés van, azt pedig a megtérülés határozza meg (ne feledd: a HS egy befektetés!!). Csak annyit költünk el, amennyit kell, csak azokat a munkálatokat végezzük el, amik segítik az eladást. Ezen kívül az időkorlát is szűkebb, hiszen minél tovább tart a munka, annál később adjuk el az ingatlant.
5. A HS lakott lakásban nem működik
Természetesen sokkal egyszerűbb, ha el tudunk költözni (másik saját ingatlanba, családhoz, albérletbe, stb): egy nem lakott lakásban könnyebb dolgozni, könnyebb rendet és tisztaságot tartani. DE! a home staging egy befektetés: pénz-, energia- és időbefektetés. Mindenki annyit tesz bele ebbe a projektbe, amennyit tud és akar.
Ha nincs lehetőségünk elköltözni, akkor is fontos, hogy eldobozoljunk mindent, amit nem használunk a mindennapokban (ez kb a dolgaink 2/3-a), semlegesítsünk, tegyük el a személyes tárgyakat, szelektáljuk a dolgainkat, optimalizáljuk a bútorokat a helyiségek funkciója szerint, tartsunk nagytakarítást és őrizzük meg a rendet. Kisebb felújítási munkákat is lehet úgy csinálni, hogy közben az ingatlanban lakunk. Persze ez mind kompromisszum, minden azon múlik, mennyire vagyunk elkötelezettek.
Emlékezzünk: a vevő nem a mi életünkre kíváncsi, hanem a saját életét szeretné az ingatlanba beleképzelni. Ezt kell elérni, lakva vagy nem lakva.
Home staging tanácsadáskor mindig figyelembe vesszük az ügyfél igényeit, céljait és élethelyzetét és aszerint döntjük el, hogy mi a legjobb út.
Comments